| Mitt hjerte akvarium | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
Malin Admin
Antall Innlegg : 263 Bosted : Moss Navn på hund : Theo NKK, SKK eller Ureg? : NKK Registration date : 08.08.2008
| Tema: Mitt hjerte akvarium Lør Aug 09, 2008 2:16 pm | |
| I tillegg til min lille Jack, har jeg ett veggakvarie som er formet som ett hjerte. Oppi det har masse forskjellig pynt og 7 små fisk. og siden jeg har så bra hukomelse kan jeg ikke huske hva de forskjellige heter. <Men dete r hvertfall to algepisere. sånn ser det ut: | |
|
| |
keikoogMolly
Antall Innlegg : 50 Navn på hund : Keiko Registration date : 09.08.2008
| Tema: Re: Mitt hjerte akvarium Lør Aug 09, 2008 2:59 pm | |
| wow, det var sinnsykt kult :D:D:D:D | |
|
| |
Vanilla Mod
Antall Innlegg : 56 Bosted : Østfold Navn på hund : Vanilla Registration date : 09.08.2008
| Tema: Re: Mitt hjerte akvarium Lør Aug 09, 2008 3:17 pm | |
| ja oj, sånn har jeg aldri sett før. det var rå kult | |
|
| |
Malin Admin
Antall Innlegg : 263 Bosted : Moss Navn på hund : Theo NKK, SKK eller Ureg? : NKK Registration date : 08.08.2008
| Tema: Re: Mitt hjerte akvarium Lør Aug 09, 2008 3:29 pm | |
| jeg hadde heller aldri sett maken. når jeg så det, så måtte jeg bare kjøpe hehe | |
|
| |
herkulesoglinn
Antall Innlegg : 31 Navn på hund : Herkules Registration date : 09.08.2008
| Tema: Re: Mitt hjerte akvarium Lør Aug 09, 2008 9:39 pm | |
| tøft | |
|
| |
Mathea
Antall Innlegg : 51 Bosted : Lillehammer Navn på hund : Irma Registration date : 09.08.2008
| Tema: Re: Mitt hjerte akvarium Lør Aug 09, 2008 9:47 pm | |
| Det var skikkelig kult akvarium! :lol: | |
|
| |
Linda Kristin
Antall Innlegg : 40 Age : 44 Bosted : Askim Navn på hund : Cesar NKK, SKK eller Ureg? : Ureg Registration date : 09.10.2008
| Tema: Re: Mitt hjerte akvarium Fre Okt 10, 2008 1:06 am | |
| Hei på deg.
Grattis med akvarium. Er selv akvaholiker og har et kar på 540 l. Har akkurat trappet litt ned på hobbyen så sitter bare igjen med det største karet, men hadde også et på 236 l, 140 l og 110 l.
Av det jeg ser på bildet så har du ihvertfall platy oppi der. Vet du hvor mange liter karet er på?? Med redsel for å virke dum mot deg så må jeg si at slike søte kar desverre ikke er bra for fisker. Det blir som å putte en JRT i et hamsterbur og forvente at den skal trivs. Tenkte jeg skulle "sugercoate" det litt, men er ikke så flink til det så det får bli som det blir.
Men den gode nyheten er at det finnes mange andre kjempeinteressante ting man kan ha i slike kar og en av de er kirsebærreker. Det er mindre reker som er utrolig morsomme og produserer greit med avkom som man får solgt for en grei penge på akvariesidene. Man kan også ha eplesnegler.
Håper du ikke tok dette ille opp for det var absolutt ikke ment på den måten.
Mvh Linda | |
|
| |
Malin Admin
| Tema: Re: Mitt hjerte akvarium Fre Okt 10, 2008 1:17 am | |
| hehe ikke ille tatt opp har hørt det før også Karret er 40liter. Bare noen dager etter jeg skrev dette inlegget så ble varmekolben ødelagt og vannet holdt hele 60grader når jeg så det, Så alle fisk utenom 1 var desverre døde. Men den ene fisken lever fint oppi der enda. Det begynner å nærmere seg ett år siden den flyttet inn der, så så ille kan den ikke trives jeg tror ikke en jrt hadde levd 1 år i ett hamster bur Men jeg har valgt å ikke fylle det opp med nye fisk nettopp av den grunnen som du sier, at det er for lite plass | |
|
| |
McMurron
Antall Innlegg : 195 Age : 51 Bosted : Skogbygda, Nes i Akershus Navn på hund : Minni - Speedy Gonsales NKK, SKK eller Ureg? : Skk Registration date : 22.08.2008
| Tema: Re: Mitt hjerte akvarium Fre Okt 10, 2008 2:31 pm | |
| Du ser vel på det ene bildet: den ene ser jo gravid ut, men litt lite vann etter min smak. Men jeg tror de trives allikevel. Skal man ha akvarium MÅ det MINST være 100 liter, hadde et kar på 160l, men la ned driften da jeg fikk hund. Syns ikke noe om disse småkarene, men Malin sier" det er for lite plass" og derfor har hun da valgt å ikke "stappe" masse fisk i...Meget fint, men jeg ville ikke hatt et slikt et. Men man har meninger om så mangt og alle er ikke like... Men kult er det allikevel | |
|
| |
Linda Kristin
Antall Innlegg : 40 Age : 44 Bosted : Askim Navn på hund : Cesar NKK, SKK eller Ureg? : Ureg Registration date : 09.10.2008
| Tema: Re: Mitt hjerte akvarium Fre Okt 10, 2008 3:18 pm | |
| Jeg er enig meg deg i at man burde kjøpe kar på 100+ liter hvis man er nybegynner. dette skaper et mer stabilt miljø for bakterier og fisk. At fisker reproduserer i fangenskap betyr ikke at de trives. Fisker i dette karet er stort sett i gruppen levendefødende og de føder unger uansett. Har ikke noe særlig å si om det er 20 liter eller 100 liter. Hvis noen greier å holde platy og guppy uten at de yngler er jeg imponert. At fiskene overlever betyr heller ikke at de trives. Vi kan alle overleve i en liten leilighet, men over tid blir vi gale hvis vi bare må være i vår 5 kvadrats leilighet og ikke får oppleve noe annet enn fire vegger og noen møbler. Mine fisker lever i ca 12 år og hadde man puttet dem i slike kar hedde de dødd ganske så fort. Nå må dere ikke ta dette som kritikk, for det er ikke ment slik, men heller som info. Noe av problemet akvarister møter er at generellt setter ikke folk fisk i samme kategori som andre dyr når det gjelder rett til et godt og humant liv. Og fisk i en 5-20 l bolle er ikke humant etter min mening. Legger ved noen bilder av det ene karet mitt. et er et 236 l malawiakvarie: Og noen fisker: Mvh Linda | |
|
| |
McMurron
Antall Innlegg : 195 Age : 51 Bosted : Skogbygda, Nes i Akershus Navn på hund : Minni - Speedy Gonsales NKK, SKK eller Ureg? : Skk Registration date : 22.08.2008
| |
| |
Malin Admin
| Tema: Re: Mitt hjerte akvarium Fre Okt 10, 2008 3:29 pm | |
| åååå nå skrev jeg nettopp det lange inlegget, og når jeg skulle poste klikka alt og ble borte da gjør jeg det litt kortere... Når jeg kjøpte karret hadde jeg null peiling på liter og hvilke fisk som passer her og der. Og jeg fikk svært lite hjelp i dyrebutikken. Jeg fortalte hvor stort karret mitt var og de foreslo de fiskene jeg fikk. I etterkant har jeg lært at alle fisk trenger større plass. Men jeg har ingen mulighet til å skaffe større karr med det samme, Så jeg håper bare den ille jeg har lever til vi skaffer oss større karr. men! jeg ahr hørt at en kampfisk kan leve i 40l! tar jeg helt feil da? nydelig karr Linda Kristin | |
|
| |
Linda Kristin
| Tema: Re: Mitt hjerte akvarium Fre Okt 10, 2008 6:19 pm | |
| Skjønner deg godt jeg. Mange dyrebutikker eier ikke kunnskap.
Kampfisk kan leve i 40 liter. Hadde selv en hann i en 18 liter og han koste eg sammen med et par eplesnegler. Selvfølgelig trives de fleste fisk i større kar, men kampfisken bor i pytter o.l der de kommer fra.
Mvh Linda | |
|
| |
Malin Admin
| Tema: Re: Mitt hjerte akvarium Fre Okt 10, 2008 7:02 pm | |
| Så bra, da kan jeg bruke det til en kampfisk senere da For de skal jo helst ikke bo sammen med en haug andre fisk heller | |
|
| |
Linda Kristin
| Tema: Re: Mitt hjerte akvarium Fre Okt 10, 2008 8:06 pm | |
| Jeppers. Alt ordner seg serru..hehe..
Mvh Linda | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Mitt hjerte akvarium | |
| |
|
| |
| Mitt hjerte akvarium | |
|