| Hva er sant om din hund? | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
Malin Admin
Antall Innlegg : 263 Bosted : Moss Navn på hund : Theo NKK, SKK eller Ureg? : NKK Registration date : 08.08.2008
| Tema: Hva er sant om din hund? Søn Aug 10, 2008 1:45 pm | |
| Jeg leser stadig på internett at folk blir frarådet å kjøpe jrt. De sier at rasen er: umulig å ha med å gjøre, bjeffer på ALT, altfor sta, agresiv mot andre hunder, biter, markerer på alt og alle, angriper mindre hunder, Vanskligheter for å binde seg . osv osv. jeg føler det er helt latterlig. Det værste er at folk faktisk tror på det. Jeg blir kvalm. min liste umulig å ha med å gjøre - Absolutt ikke bjeffer på ALT - NÆI altfor sta - litt sta, men aldeles ikke mye agresiv mot andre hunder - ELSKER andre hunder biter - Nei han bet når han var valp. men det var valpebiting markerer på alt og alle - marker litt på lyktestolper ute, Absolutt ikke noe problem angriper mindre hunder - hva? næææi Vanskligheter for å binde seg - Theo elsker meg over alt det er så dumt når folk utdyper seg om raser de selv ikke har hatt.... er din hun så elendig som den blir beskrevet?
Sist endret av ~*Malin*~ den Lør Aug 30, 2008 2:19 pm, endret 1 gang | |
|
| |
Mathea
Antall Innlegg : 51 Bosted : Lillehammer Navn på hund : Irma Registration date : 09.08.2008
| Tema: Re: Hva er sant om din hund? Søn Aug 10, 2008 3:30 pm | |
| Det er sant at en Jack Russell trenger en fast hånd og ikke anbefales for første gangs eiere.
umulig å ha med å gjøre - handler om oppdragelse altfor sta - det samme agresiv mot andre hunder - handler om sosialisering biter - handler om hunden og sosialisering markerer på alt og alle - kommer ann på hunden angriper mindre hunder - sosialisering
alle hunder kan knytte seg til noen. | |
|
| |
Malin Admin
Antall Innlegg : 263 Bosted : Moss Navn på hund : Theo NKK, SKK eller Ureg? : NKK Registration date : 08.08.2008
| Tema: Re: Hva er sant om din hund? Søn Aug 10, 2008 3:45 pm | |
| ja ikke sant. Det har jo ikke noe med rase navnet å gjøre. det kommer ann på idivid og eier. Hvilken som helst hund kan bli sånn. Men som du sier, de trenger en litt fastere hånd enn endel andre raser.... | |
|
| |
keikoogMolly
Antall Innlegg : 50 Navn på hund : Keiko Registration date : 09.08.2008
| Tema: Re: Hva er sant om din hund? Søn Aug 10, 2008 5:31 pm | |
| jeg er så enig Malin. Jeg syns folk bare snakker stygt om, rasen jeg...
alt har jo med idivid og eier å gjøre. som du sier. det er kanskje noen mikroskopiske forskjeller som har med rasen å gjøre. Alle raser trenger en sterk hånd. Det er bare det at utslaget blir forskjellig hos de forskjellige individene. | |
|
| |
Mathea
Antall Innlegg : 51 Bosted : Lillehammer Navn på hund : Irma Registration date : 09.08.2008
| Tema: Re: Hva er sant om din hund? Søn Aug 10, 2008 7:35 pm | |
| - keikoogMolly skrev:
- jeg er så enig Malin. Jeg syns folk bare snakker stygt om, rasen jeg...
alt har jo med idivid og eier å gjøre. som du sier. det er kanskje noen mikroskopiske forskjeller som har med rasen å gjøre. Alle raser trenger en sterk hånd. Det er bare det at utslaget blir forskjellig hos de forskjellige individene. Jeg ville ikke sagt at alle trenger en så streng hånd. En Labrador valp eller en Golden valp oppfører seg helt anneledes en en Jack Russell valp! | |
|
| |
Malin Admin
| Tema: Re: Hva er sant om din hund? Man Aug 11, 2008 2:03 pm | |
| men hvilken som helst rase kan bli umulig. Det er bare det et Jacken muligens har lettere for å bli det | |
|
| |
Mathea
| |
| |
Malin Admin
| Tema: Re: Hva er sant om din hund? Man Aug 11, 2008 3:12 pm | |
| - Mathea skrev:
Joda. Men man ser oftere umulige terriere en retirevere ja, det er helt sikkert hehe | |
|
| |
Cecilie
Antall Innlegg : 43 Bosted : Vestfold Navn på hund : Lillie Registration date : 09.08.2008
| Tema: Re: Hva er sant om din hund? Man Aug 11, 2008 10:25 pm | |
| umulig å ha med å gjøre - nope bjeffer på ALT - noe, men ikke mye altfor sta - nei agresiv mot andre hunder - ALDRI biter - Nei markerer på alt og alle - har tispe angriper mindre hunder - nei..... Vanskligheter for å binde seg - nei nei nei noen mennesker er litt rare | |
|
| |
JAck
Antall Innlegg : 23 Bosted : trondheim Navn på hund : Jack Registration date : 11.08.2008
| Tema: Re: Hva er sant om din hund? Tir Aug 12, 2008 3:03 pm | |
| Jack var ganske gal før jeg hadde han på dresur kurs det anbefaler jeg virkelig. | |
|
| |
Malin Admin
| |
| |
McMurron
Antall Innlegg : 195 Age : 51 Bosted : Skogbygda, Nes i Akershus Navn på hund : Minni - Speedy Gonsales NKK, SKK eller Ureg? : Skk Registration date : 22.08.2008
| Tema: Re: Hva er sant om din hund? Fre Aug 22, 2008 2:41 pm | |
| jeg har aldri hørt noe galt om min hund. Den er lydig, snill med andre hunder(ikke under løpetid dah..) Går godt med ALLE mennesker, har det rette terriertemperamentet uten å være hissig, går godt med KATT. Hunden min er med OVERALT, tilogmed i oslo's gater...
Skjønner egentlig ikke de som sier at "terrier må du aldri skaffe deg, da den er umulig". Da blir jeg forbanna og tar til ordet på ekte nordnorsk og viser de hunden min i omgang med både dyr og mennesker...
Dette har ALT å gjøre med eierne, ikke noe annet.
Noen kan ikke behandle hund på den måten de SKAL bli og da får de ofte problemer med den å avskaffer dyret...Nei, la oss som kan HUND ha terrier. | |
|
| |
tinybirna
Antall Innlegg : 27 Age : 54 Bosted : Fåglefors/Sverige Navn på hund : Sirocco Registration date : 26.08.2008
| Tema: Stor skillnad på raser och även på individer Tir Aug 26, 2008 10:36 am | |
| Jag förstår mycket väl att många tror att Terrier är en omöjlig hund att ha att göra med. Inte minst Jack Russel terrier som är ganska skarp och mycket hund.
Först lurar sig folk på att de är små och otroligt söta och tror att det är en liten och lätt hund de har att göra med. Sanningen är att JRT behöver jobbas med. Den är envis, beslutsam, mycket jakt intresserad, orädd, skarp i humöret, uppstudsig, OCH större och starkare en alla andra hundar oavsätt storlek. Allt detta gör att man måste själv vara envis och orädd när man uppfostrar. Man bör också räkna med att JRT sticker efter villt (dit räknas "tyvärr ofta" även katter, fåglar, möss, hamster och divärse andra saker som eventuellt kan tänkas vara byte av något slag) Många har svårt för möte med andra hundar, om inte annat så är de väldigt intresserade av möten med andra hundar och uppfattas ofta som agressiva trots att de bara vill leka (en intresserad JRT tjuter och piper ofta samtidigt som den kastar sig hit och dit i kopplet)
Därför tror jag att mycket av det dåliga rykte JRT har bygger på missförstånd. Det är mycket speciella hundar. Med rätt uppfostran och inte minst förståelse för vad Russelln blev avlad till så inser man dock snabbt att orden som beskriver dem bäst är:
Pigg, rolig, gosig, kelig, vänlig, lättlärd, krutpaket, med på allt, tuff, mysig och framför allt en JACK RUSSELL TERRIER Fullständigt oemotståndliga små etterbaggar med glimten i ögat. | |
|
| |
keikoogMolly
Antall Innlegg : 50 Navn på hund : Keiko Registration date : 09.08.2008
| Tema: Re: Hva er sant om din hund? Tir Aug 26, 2008 5:40 pm | |
| bra post over | |
|
| |
McMurron
Antall Innlegg : 195 Age : 51 Bosted : Skogbygda, Nes i Akershus Navn på hund : Minni - Speedy Gonsales NKK, SKK eller Ureg? : Skk Registration date : 22.08.2008
| Tema: Re: Hva er sant om din hund? Tir Aug 26, 2008 6:14 pm | |
| kan ikke få sagt meg mere enig i den svensken... | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Hva er sant om din hund? | |
| |
|
| |
| Hva er sant om din hund? | |
|