| Stri? Glatt? Broken? | |
|
+9carolina Luce de Luna Aussie Cecilie Vanilla litjfossen herkulesoglinn McMurron Malin 13 posters |
|
Av | Innlegg |
---|
Malin Admin
Antall Innlegg : 263 Bosted : Moss Navn på hund : Theo NKK, SKK eller Ureg? : NKK Registration date : 08.08.2008
| Tema: Stri? Glatt? Broken? Man Aug 25, 2008 2:55 pm | |
| Hvilken av variantene syns du er finest? hvorfor? Fordeler ulemper ved de forskjellige? Jeg liker begge veldig godt, men jeg valgte glatt så jeg skulle slippe å nappe | |
|
| |
McMurron
Antall Innlegg : 195 Age : 51 Bosted : Skogbygda, Nes i Akershus Navn på hund : Minni - Speedy Gonsales NKK, SKK eller Ureg? : Skk Registration date : 22.08.2008
| Tema: Re: Stri? Glatt? Broken? Tir Aug 26, 2008 6:21 pm | |
| har Broken og elsker å nappe/trimme, nå når jeg endelig har lært det... De værste er vel stri for den må trimmes oftere i valpetiden for å få pelsen perfekt(hver 2. uke iallefall). Jeg trimmer min hver 6. uke | |
|
| |
herkulesoglinn
Antall Innlegg : 31 Navn på hund : Herkules Registration date : 09.08.2008
| Tema: Re: Stri? Glatt? Broken? Tir Aug 26, 2008 6:23 pm | |
| jeg liker best glatt rett og slett fordi je gsyns det er "finere" Det som er ulempen er jo at den røyter noe innihampens mye | |
|
| |
litjfossen
Antall Innlegg : 51 Age : 35 Bosted : Trondheim Navn på hund : Theo NKK, SKK eller Ureg? : HUMOR??? Registration date : 17.08.2008
| Tema: Re: Stri? Glatt? Broken? Ons Aug 27, 2008 12:52 am | |
| jeg liker glatt håret, det er for jeg har altig likt glatthåret hunder. | |
|
| |
Vanilla Mod
Antall Innlegg : 56 Bosted : Østfold Navn på hund : Vanilla Registration date : 09.08.2008
| Tema: Re: Stri? Glatt? Broken? Fre Aug 29, 2008 12:11 am | |
| jeg liker begge veldig godt | |
|
| |
Cecilie
Antall Innlegg : 43 Bosted : Vestfold Navn på hund : Lillie Registration date : 09.08.2008
| Tema: Re: Stri? Glatt? Broken? Lør Aug 30, 2008 2:59 pm | |
| | |
|
| |
Aussie
Antall Innlegg : 59 Age : 46 Bosted : Brårud Navn på hund : Aussie og Amigo NKK, SKK eller Ureg? : NKK og SKK Registration date : 11.08.2008
| Tema: Re: Stri? Glatt? Broken? Man Sep 01, 2008 12:52 am | |
| Vi liker personlig stri best. Selv om det er en del jobb med nappingen. Aussie må nappes helt ned ca hver 2-3. mnd skal pelsen være riktig for utstilling. Da snakker vi full overhaling. Syns pelsen hans vokser fort. Og den blir veldig tykk. Men det er veldig deilig at han ikke røyter noe særlig. Liker det rampete og "kraftige" fjeset på de som er stri og broken. Når vi begynte å tenke tanken på en JRT så var det glatt håret vi begge ville ha. Men jo mer research vi gjorde og så bilder av rasen, jo mer falt vi for stri. Syns alle 3 pelsvariantene er fine, men stri og broken er vår favoritt. | |
|
| |
Luce de Luna
Antall Innlegg : 120 Age : 50 Bosted : Nittedal Navn på hund : I hundres Titti/Bini og Lille Lotta/Roxy NKK, SKK eller Ureg? : Nkk Registration date : 30.08.2008
| Tema: Re: Stri? Glatt? Broken? Tor Sep 04, 2008 6:52 pm | |
| Glatthåret er min favoritt, det er Jack Russell for meg. De røyter noe voldsomt i forhold da, men det er det verdt... Men skal man drive med utstilling tror jeg det er lettere å sattse på Broken el strihåret, men det var ikke derfor jeg valgte rasen, så da ble det glatthåret for meg... ftjsehtes | |
|
| |
McMurron
Antall Innlegg : 195 Age : 51 Bosted : Skogbygda, Nes i Akershus Navn på hund : Minni - Speedy Gonsales NKK, SKK eller Ureg? : Skk Registration date : 22.08.2008
| Tema: Re: Stri? Glatt? Broken? Tor Sep 04, 2008 8:40 pm | |
| Broken er den som vinner mest hvis man skal se på det. Det er jo ikke sagt at man vinner bare man har en broken da. Hvorfor røyter glatt så mye? | |
|
| |
Luce de Luna
Antall Innlegg : 120 Age : 50 Bosted : Nittedal Navn på hund : I hundres Titti/Bini og Lille Lotta/Roxy NKK, SKK eller Ureg? : Nkk Registration date : 30.08.2008
| Tema: Re: Stri? Glatt? Broken? Tor Sep 04, 2008 8:44 pm | |
| Det pleier som regel å være sånn at de rasene som klippes eller nappes røyter mindre enn de som ike gjør det. man vinner nødvendigvis ikke med en strihåret el broken, men mener bestemt man har en bedre sjans. Er man god til å nappe kan man lettere skjule feil el mangler det kan man ikke m glatthåret. gdgfhgf | |
|
| |
McMurron
| Tema: Re: Stri? Glatt? Broken? Tor Sep 04, 2008 8:48 pm | |
| Jeg vet om ei som kan nettopp det. Hun er jaggu expert med saksa!!! | |
|
| |
Aussie
Antall Innlegg : 59 Age : 46 Bosted : Brårud Navn på hund : Aussie og Amigo NKK, SKK eller Ureg? : NKK og SKK Registration date : 11.08.2008
| Tema: Re: Stri? Glatt? Broken? Fre Sep 05, 2008 12:54 am | |
| Det er nettopp fordi de ikke røyter selv at de må nappes. Som sikkert de fleste vet skal man aldri klippe en JRT da ødelegger man pelsen. Pelsen må nappes slik at den skal kunne beskytte hunden mot vær og vind og ha de egenskapene pelsen skal ha. Hvorfor en stri JRT ikke røyter vet jeg egentlig ikke, men hadde de levd villt hadde de mest sannsynlig røytet. (litt røyter stri også, men det er minimalt) Det er ihvertfall deilig å slippe så mye hundehår overalt. gdgfhgf Men har man glatt håret så slipper man å tenke på at hunden må nappes jevnlig da. Hvis man i tillegg stiller ut skal det planlegges nøye når hunden blir nappet i forhold til når utstillingen er. Og det er ikke alltid like enkelt å få alt dette til å gå opp, pelsen må jo også være moden for napping. Så litt styr er det jo igrunn.. :o0,: Men jeg syns det er verdt det da. ftjsehtes | |
|
| |
McMurron
| Tema: Re: Stri? Glatt? Broken? Fre Sep 05, 2008 2:41 pm | |
| Det spørs jo HVOR du klipper da. Jeg klipper gjerne Minni bak i rompa for der skal de være helt "åpen" på en måte...vanskelig å forklare... | |
|
| |
Luce de Luna
| Tema: Re: Stri? Glatt? Broken? Fre Sep 05, 2008 3:29 pm | |
| - Aussie skrev:
- Det er nettopp fordi de ikke røyter selv at de må nappes. Som sikkert de fleste vet skal man aldri klippe en JRT da ødelegger man pelsen. Pelsen må nappes slik at den skal kunne beskytte hunden mot vær og vind og ha de egenskapene pelsen skal ha.
Hvorfor en stri JRT ikke røyter vet jeg egentlig ikke, men hadde de levd villt hadde de mest sannsynlig røytet. (litt røyter stri også, men det er minimalt) Det er ihvertfall deilig å slippe så mye hundehår overalt. Men har man glatt håret så slipper man å tenke på at hunden må nappes jevnlig da. Hvis man i tillegg stiller ut skal det planlegges nøye når hunden blir nappet i forhold til når utstillingen er. Og det er ikke alltid like enkelt å få alt dette til å gå opp, pelsen må jo også være moden for napping. Så litt styr er det jo igrunn.. Men jeg syns det er verdt det da. Ja nettopp pga det du sier passer nok jeg best til korthåret ja. Må jeg planlegge for å gå på utstilling hadde det gått dårlig tror je. Jeg er nemmelig veldig dårlig på planlegging ftjsehtes Det er vel også en annen grunn for napping har jeg hørt i allefall. Om du klipper blir pelsen så tett at det ikke kommer luft til å hunden får hudproblemer... | |
|
| |
McMurron
| Tema: Re: Stri? Glatt? Broken? Fre Sep 05, 2008 10:17 pm | |
| Planlegger litt med tanke på napping, men det er nok mange av oss som står der "hesblesende" kvelden før utstilling og napper for de får panikk når de ser alt håret som er "feil" og da går det rett på "dunken"... Bare ta det med ro, dommeren har vel sett littavhvert før...hehe | |
|
| |
Aussie
| Tema: Re: Stri? Glatt? Broken? Man Sep 08, 2008 2:56 am | |
| Ja selvfølgelig, vi klipper også rundt endetarmsåpningen, magen (bruker klippemaskin på snopp og baller), haletuppen og litt på skjegget. Det jeg vet er at pelsen dør/råtner etter en viss stund og ligger i veien for den nye pelsen og hindrer denne i å vokse naturlig. Derfor må den nappes med roten for å få frem den nye pelsen. En trimmet pels vil isolere bedre og holde hunden varm. Og beskytte bedre mot vann, vind og kulde. At en utrimmet pels blir så tett at det kan gi hudproblemer var ny informasjon for meg.. Skal huske å spørre hun som napper Aussie om det neste gang han skal nappes. | |
|
| |
Aussie
| Tema: Re: Stri? Glatt? Broken? Man Sep 08, 2008 3:11 am | |
| - McMurron skrev:
- Planlegger litt med tanke på napping, men det er nok mange av oss som står der "hesblesende" kvelden før utstilling og napper for de får panikk når de ser alt håret som er "feil" og da går det rett på "dunken"...
Bare ta det med ro, dommeren har vel sett littavhvert før...hehe Ja ikke sant.. Aussie har deltatt på et par utstillinger som pelsen har vært en smule utrimmet... Vi visste jo ikke bedre... Men etter han ble nappet skikkelig bra sist, har det egentlig vært veldig greit. Bare stusset litt rundt anus og på haletuppen til utstilling uten store panikkanfall kvelden før.. Det jeg syns har vært vanskelg er rett og slett å time nappingen til rett tid i forhold til alt... Men vi lærer vel etterhvert... | |
|
| |
McMurron
| Tema: Re: Stri? Glatt? Broken? Man Sep 08, 2008 1:27 pm | |
| Alle gjør bommerter. Er ikke like lett for alle å "time" klipp/napping. | |
|
| |
carolina
Antall Innlegg : 19 Bosted : lørenskog Navn på hund : Karma NKK, SKK eller Ureg? : nkk Registration date : 22.09.2008
| Tema: Re: Stri? Glatt? Broken? Man Okt 06, 2008 9:18 pm | |
| Glatt liker jeg best men det er sikkert fordi jeg har en selv men alle er jo fine på forskjellig måter, samme gode personlighet | |
|
| |
Malin Admin
Antall Innlegg : 263 Bosted : Moss Navn på hund : Theo NKK, SKK eller Ureg? : NKK Registration date : 08.08.2008
| Tema: Re: Stri? Glatt? Broken? Man Okt 06, 2008 9:21 pm | |
| jeg syns de strie har en tendens til å se med "skittne" ut, litt vanskli å forklare. Men jeg tror mange som har stihårede hunder ikke har så mye peil på hvordan de skal nappes. Og en ikke nappet hund er ikke så pent. Men om de er pent nappet så syns jeg stri er flott | |
|
| |
Lisbeth
Antall Innlegg : 2 NKK, SKK eller Ureg? : NKK, SKK Registration date : 24.08.2008
| Tema: Re: Stri? Glatt? Broken? Tir Okt 07, 2008 12:58 pm | |
| Jeg liker broken eller stri...men det er nok helt sikkert siden jeg har cairn terriere og vant til masse pels. Foreløpig har jeg ikke Jack, men forhåpentligvis kommer det en liten knert her i løpet av noen uker - som blir broken. | |
|
| |
Fanny
Antall Innlegg : 10 Registration date : 10.09.2008
| Tema: Re: Stri? Glatt? Broken? Tir Okt 07, 2008 6:04 pm | |
| Så spennende med jrt valp da Lisbeth Er nyskjerrig på hvor du får valp fra?? | |
|
| |
mirandarius
Antall Innlegg : 25 Registration date : 31.08.2008
| Tema: m Tir Okt 07, 2008 6:33 pm | |
| er glatt det samme som korthåret? jeg er vant til å si korthåret jeg, ingen her som sier det? eller er det feil navn på håret? skal vertfall selv ha en slik korthåret (eller var det glatthåret det heter?) da jeg personlig synes disse er penest. har jo fra før en pomme så det holder med pels for meg det. | |
|
| |
McMurron
| Tema: Re: Stri? Glatt? Broken? Ons Okt 08, 2008 9:09 am | |
| - mirandarius skrev:
- er glatt det samme som korthåret? jeg er vant til å si korthåret jeg, ingen her som sier det? eller er det feil navn på håret?
skal vertfall selv ha en slik korthåret (eller var det glatthåret det heter?) da jeg personlig synes disse er penest. har jo fra før en pomme så det holder med pels for meg det. Ja, du kan si at glatt er korthåret, men det heter: glatthåret. | |
|
| |
Luce de Luna
| Tema: Re: Stri? Glatt? Broken? Tor Okt 09, 2008 10:52 am | |
| Jeg ble lært av en annen oppdretter at glatthåret og korthåret er 2 forskjellig. Mine to tisper er helt forskjellig i pelsen. Hun ene er veldig stri, det kaldte de korthåret. Hun andre litt mykere å ikke så fyldig, det sa de var glatthåret... | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Stri? Glatt? Broken? | |
| |
|
| |
| Stri? Glatt? Broken? | |
|