Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.


© 2009
 
IndeksLatest imagesSøkBli MedlemLogg Inn
Logg Inn
Brukernavn:
Passord:
Logg meg på automatisk hver gang: 
:: Jeg har glemt passordet
Latest topics
» Drugs Affect The Coomunity
Trekking i bånd Icon_minitimeTor Aug 04, 2011 8:26 am by Gjest

» Information About The Medicine Man
Trekking i bånd Icon_minitimeMan Aug 01, 2011 4:15 am by Gjest

» Internal Medication Pump
Trekking i bånd Icon_minitimeTor Jul 28, 2011 11:53 pm by Gjest

» Valpeshow i Trondheim 11. april 2010
Trekking i bånd Icon_minitimeTir Feb 23, 2010 12:53 pm by Janne

» Registert eller uregistrert jrt?
Trekking i bånd Icon_minitimeTir Feb 09, 2010 10:43 pm by Janne

» NKK reg. Jack Russell Terrier valper ventes
Trekking i bånd Icon_minitimeSøn Feb 07, 2010 2:06 pm by Janne

www.HundeSnakk.com
Hundesnakk
Mai 2024
ManTirOnsTorFreLørSøn
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
CalendarCalendar

 

 Trekking i bånd

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Cecilie

Cecilie


Female Antall Innlegg : 43
Bosted : Vestfold
Navn på hund : Lillie
Registration date : 09.08.2008

Trekking i bånd Empty
PosteTema: Trekking i bånd   Trekking i bånd Icon_minitimeOns Sep 17, 2008 11:44 pm

Jeg passer nå jacken til mine foreldre. Rex.
Han har vært hos oss nå i ett par måneder, Og han trekker noe så grusomt i båndet. Han nyter jo absolutt ikke turene vi går. fordi han bare sliter seg helt ut etter noen timeter. og han puster og peser og holder i.

jeg har prøvd den teknikken med å stoppe opp hver gang han trekker, men det ser virkelig ikke ut til å hjelpe. Og stakkarn holder på å kvele seg helt hver gang vi går tur.

Dette var aldri noe problem med Lillie. Så jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg skal gå frem.... Noen tips om dette smil hadde satt stor pris på litt hjelp smil
Til Toppen Go down
Luce de Luna

Luce de Luna


Female Antall Innlegg : 120
Age : 49
Bosted : Nittedal
Navn på hund : I hundres Titti/Bini og Lille Lotta/Roxy
NKK, SKK eller Ureg? : Nkk
Registration date : 30.08.2008

Trekking i bånd Empty
PosteTema: Re: Trekking i bånd   Trekking i bånd Icon_minitimeOns Sep 17, 2008 11:52 pm

Det er tolmodighetsarbeid å trene en hund på å ikke trekke i bånd, men er du konsekvent nok klarer du det. Det lønner seg å bruke både sele og halsbånd på han, for å klare å være konsekvent nok. Når han går m sele har han lov å trekke, når han gå med halsbånd har han aldri lov å trekke. Man klarer som menneske ikke å være alltid like konsekbvent, om man har dårlig tid osv. Derfor er denne metoden lur. Har du dårlig tid å ikke tid til å trene, knepp på sele å la han dra.

For å få han til å slutte å dra: Gå m båndet festet i halsbåndet, Gå bortover å når han trekker i båndet stopper du å venter til han kommer tilbake til deg el slakker båndet. (ikke si noe, bare vent). Når båndet er slakt , gå. Når det er stramt , stopp. Dette er tidkrevende og du må være tolmodig, men du får det til til slutt. Husk: Det han får lov til å gjøre tar han som bellønning å vil fortsette med. Får han lov å trekke i båndet mot en tisseflekk for eksempel er bellønningen å lukte på tisseflekken. Han gjør det som lønner seg. Lønner det seg å vente for å kommet til tisseflekken på stolpen gjør han det m slakt bånd til slutt.Han må bare forstå det først. Herretter er det ikke lov for han å trekke mot for eksempel tisseflekker på tur m halsb, han må vente til båndet er slakt.

Treningstips.
Slutt m flexi bånd om du bruker det, dette lærer de å trekke av for de har så mye å gå på. De skjønner ikke at de ikke kan det m andre bånd.

Sett opp en mat skål m god bit. Gå noen meter Unna. Gå mot matskålen å snu å gå tilbake om han stresser frem. Han skal gå rolig m slakt bånd mot skålen. Ikke si noe.Når han har gått rolig bort så får han godbiten i skålen når han kommer frem. Øk avstande etter hvert. Tren på samme måte på tur mot flekker/ stolper han gjerne vil bort til

Når han vil bort til noe på tur, krev at han må gå bort m slakt bånd. For eksempel tisseflekker , mennesker osv. Gjør han ikke, stopp ¨å vent til båndet er slakt før du fortsetter å gå.

Masse lykke til Trekking i bånd 760955 Hemmeligheten er tålmodighet Trekking i bånd 718453
Til Toppen Go down
http://www.lucedeluna.com
Cecilie

Cecilie


Female Antall Innlegg : 43
Bosted : Vestfold
Navn på hund : Lillie
Registration date : 09.08.2008

Trekking i bånd Empty
PosteTema: Re: Trekking i bånd   Trekking i bånd Icon_minitimeOns Sep 17, 2008 11:58 pm

det var det jeg var redd for ja, at det ikke fantes noen "snarveger" men takk for mange gode tips smil får sette igang treningen så fort jeg har endel tid til overs.

Men en ting! Er det lurt og alltid gjøre det, når jeg først har begynt med treningen, så kan jeg liksom ikke ta en "pause" fra den<?
Til Toppen Go down
McMurron

McMurron


Female Antall Innlegg : 195
Age : 50
Bosted : Skogbygda, Nes i Akershus
Navn på hund : Minni - Speedy Gonsales
NKK, SKK eller Ureg? : Skk
Registration date : 22.08.2008

Trekking i bånd Empty
PosteTema: Re: Trekking i bånd   Trekking i bånd Icon_minitimeTor Sep 18, 2008 12:43 am

Alltid i begynnelsen av innlæringen! Når dette "sitter" hos hunden kan du øve i løpet av turen.
Hvis ikke blir det bare stor frustrasjon hos begge for da er liksom "ALT" lov. Sett av ca. 1 uke til dette og det BURDE komme greit inn i løpet av den tiden.

Ha korte økter på ca. 15. minutter de første 2 dagene(tren ofte 15.min. økter i løpet av en dag)som økes på etterhvert.
Det er som med oss, vi blir jo slitne i løpet av en arbeidsdag og må ha pauser...
Til Toppen Go down
Luce de Luna

Luce de Luna


Female Antall Innlegg : 120
Age : 49
Bosted : Nittedal
Navn på hund : I hundres Titti/Bini og Lille Lotta/Roxy
NKK, SKK eller Ureg? : Nkk
Registration date : 30.08.2008

Trekking i bånd Empty
PosteTema: Re: Trekking i bånd   Trekking i bånd Icon_minitimeTor Sep 18, 2008 8:41 am

Cecilie skrev:
det var det jeg var redd for ja, at det ikke fantes noen "snarveger" men takk for mange gode tips smil får sette igang treningen så fort jeg har endel tid til overs.

Men en ting! Er det lurt og alltid gjøre det, når jeg først har begynt med treningen, så kan jeg liksom ikke ta en "pause" fra den<?
Du må alltid gjøre det, for ellers vil ikke hunden forstå det. Det er derfor det er så kjekkt å bytte fra halsbånd til sele når du ikke har mulighet. Noen ganger har vi så travelt at vi ikke kan trene på det, da har du på sele. Da vil den forstå at den kan trekke i sele, men ikke halsbånd smiil
Til Toppen Go down
http://www.lucedeluna.com
Luce de Luna

Luce de Luna


Female Antall Innlegg : 120
Age : 49
Bosted : Nittedal
Navn på hund : I hundres Titti/Bini og Lille Lotta/Roxy
NKK, SKK eller Ureg? : Nkk
Registration date : 30.08.2008

Trekking i bånd Empty
PosteTema: Re: Trekking i bånd   Trekking i bånd Icon_minitimeTor Sep 18, 2008 8:43 am

McMurron skrev:
Alltid i begynnelsen av innlæringen! Når dette "sitter" hos hunden kan du øve i løpet av turen.
Hvis ikke blir det bare stor frustrasjon hos begge for da er liksom "ALT" lov. Sett av ca. 1 uke til dette og det BURDE komme greit inn i løpet av den tiden.

Ha korte økter på ca. 15. minutter de første 2 dagene(tren ofte 15.min. økter i løpet av en dag)som økes på etterhvert.
Det er som med oss, vi blir jo slitne i løpet av en arbeidsdag og må ha pauser...

Veldig enig... Korte økter, pauser og mange repitisjoner. God regel... Gi deg på topp. Når hunden gjør det bra, ta en kort pause...
Til Toppen Go down
http://www.lucedeluna.com
Veronika

Veronika


Female Antall Innlegg : 27
Age : 41
Bosted : Rudshøgda
Navn på hund : Kiara, Maud og en halv Ella :D
Registration date : 09.08.2008

Trekking i bånd Empty
PosteTema: Re: Trekking i bånd   Trekking i bånd Icon_minitimeTor Sep 18, 2008 10:09 am

Jeg har et lite tips til, som har funket utmerket på mine.
Når de andre over her sier du skal stoppe, snur jeg 180 grader vekk fra hunden, og går i motsatt retning. Når hunden kommer opp på siden av meg får den ros og belønning. Og når hunden begynner å dra igjen gjør du det samme igjen. Det som er viktig er at du ikke sier noe når du snur, bare snu og gå.

Og bruk sele når du ikke har tid til å trene på tur.

Lykke til.
Til Toppen Go down
http://www.kiaraalmighty.com
McMurron

McMurron


Female Antall Innlegg : 195
Age : 50
Bosted : Skogbygda, Nes i Akershus
Navn på hund : Minni - Speedy Gonsales
NKK, SKK eller Ureg? : Skk
Registration date : 22.08.2008

Trekking i bånd Empty
PosteTema: Re: Trekking i bånd   Trekking i bånd Icon_minitimeTor Sep 18, 2008 12:59 pm

Veronika skrev:
Jeg har et lite tips til, som har funket utmerket på mine.
Når de andre over her sier du skal stoppe, snur jeg 180 grader vekk fra hunden, og går i motsatt retning. Når hunden kommer opp på siden av meg får den ros og belønning. Og når hunden begynner å dra igjen gjør du det samme igjen. Det som er viktig er at du ikke sier noe når du snur, bare snu og gå.

Og bruk sele når du ikke har tid til å trene på tur.

Lykke til.


Det er jo dette hun tydeligvis har prøvd på hø?
Til Toppen Go down
Veronika

Veronika


Female Antall Innlegg : 27
Age : 41
Bosted : Rudshøgda
Navn på hund : Kiara, Maud og en halv Ella :D
Registration date : 09.08.2008

Trekking i bånd Empty
PosteTema: Re: Trekking i bånd   Trekking i bånd Icon_minitimeTor Sep 18, 2008 11:51 pm

Jeg ser ikke noe sted at hun skriver at hun har snudd seg og gått andre veien.. Men det var bare et tips...
Til Toppen Go down
http://www.kiaraalmighty.com
McMurron

McMurron


Female Antall Innlegg : 195
Age : 50
Bosted : Skogbygda, Nes i Akershus
Navn på hund : Minni - Speedy Gonsales
NKK, SKK eller Ureg? : Skk
Registration date : 22.08.2008

Trekking i bånd Empty
PosteTema: Re: Trekking i bånd   Trekking i bånd Icon_minitimeFre Sep 19, 2008 10:56 am

hø?

Har jeg heller ikke sett det? Syns da tydelig at jeg ser det står der....
Til Toppen Go down
Luce de Luna

Luce de Luna


Female Antall Innlegg : 120
Age : 49
Bosted : Nittedal
Navn på hund : I hundres Titti/Bini og Lille Lotta/Roxy
NKK, SKK eller Ureg? : Nkk
Registration date : 30.08.2008

Trekking i bånd Empty
PosteTema: Re: Trekking i bånd   Trekking i bånd Icon_minitimeFre Sep 19, 2008 2:37 pm

Det står ikke at hun har trent på å snu før,virker som hun har trent på å stå stille. Det går nesten på det samme som i forklaringen min, m trening mot matskål, lyktestolpe og tisseflekker ( å snu å gå tilbake til utgangspunktet. Supert med masse tips, så får hun prøve å bruke det som funker.... Trekking i bånd 965420 Det er jo det som er det viktigste Trekking i bånd 766956
Til Toppen Go down
http://www.lucedeluna.com
tinybirna

tinybirna


Female Antall Innlegg : 27
Age : 54
Bosted : Fåglefors/Sverige
Navn på hund : Sirocco
Registration date : 26.08.2008

Trekking i bånd Empty
PosteTema: Re: Trekking i bånd   Trekking i bånd Icon_minitimeFre Sep 19, 2008 3:17 pm

Jag tycker att du har fått mycket bra tips!!

Något som funkar bra för oss är (nu kan Sirocco redan att man ska gå fint och inte dra) men ibland är saker så spännande att han glömmer. Då säger jag duktig kille, ohhh vad du är duktig strax innan kopplet (båndet) blir stärkt och så kommer han på det själv, blir mallig och går jätte fint bredvid mig och väntar på att han ska få en godbit nu när han är så duktig. Trekking i bånd 766956 Då får jag berömma istället för att behöva säga NEJ (smart va?)

Och inte glömma att JRT är ENVISA hundar och vi måste vara ännu Envisare!!

Lycka till
Til Toppen Go down
http://birnasdjur.blogspot.com/
Sponsored content





Trekking i bånd Empty
PosteTema: Re: Trekking i bånd   Trekking i bånd Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Trekking i bånd
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
 :: Jack/parson Russell :: Hundeprat-
Gå Til: