Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.


© 2009
 
IndeksLatest imagesSøkBli MedlemLogg Inn
Logg Inn
Brukernavn:
Passord:
Logg meg på automatisk hver gang: 
:: Jeg har glemt passordet
Latest topics
» Drugs Affect The Coomunity
Registert eller uregistrert jrt? - Page 2 Icon_minitimeTor Aug 04, 2011 8:26 am by Gjest

» Information About The Medicine Man
Registert eller uregistrert jrt? - Page 2 Icon_minitimeMan Aug 01, 2011 4:15 am by Gjest

» Internal Medication Pump
Registert eller uregistrert jrt? - Page 2 Icon_minitimeTor Jul 28, 2011 11:53 pm by Gjest

» Valpeshow i Trondheim 11. april 2010
Registert eller uregistrert jrt? - Page 2 Icon_minitimeTir Feb 23, 2010 12:53 pm by Janne

» Registert eller uregistrert jrt?
Registert eller uregistrert jrt? - Page 2 Icon_minitimeTir Feb 09, 2010 10:43 pm by Janne

» NKK reg. Jack Russell Terrier valper ventes
Registert eller uregistrert jrt? - Page 2 Icon_minitimeSøn Feb 07, 2010 2:06 pm by Janne

www.HundeSnakk.com
Hundesnakk
April 2024
ManTirOnsTorFreLørSøn
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     
CalendarCalendar

 

 Registert eller uregistrert jrt?

Go down 
+7
JAck
Luce de Luna
herkulesoglinn
McMurron
Veronika
Vanilla
Malin
11 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
aina

aina


Female Antall Innlegg : 17
Bosted : arendal
Navn på hund : kira
NKK, SKK eller Ureg? : ureg
Registration date : 19.09.2008

Registert eller uregistrert jrt? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Registert eller uregistrert jrt?   Registert eller uregistrert jrt? - Page 2 Icon_minitimeTor Okt 16, 2008 3:55 pm

ENDELIG!!! Registert eller uregistrert jrt? - Page 2 718453 noen som ikke har imot ureg jack, følte meg ganske alene en stund. jeg har tenk å avle på min hund, men hvis det har vert noen sykdom i kiras fam så gjør jeg det ikke. vil ikke risikere å måtte selge en syk hund eller å måtte lure kjøperen. det er useriøst og jeg er ikke bare ute etter pengene vil beholde en selv. er helt enig at noen tar alt for mye for en jack, men det er også ikke riktig at de som selger en ureg jack skal ta like mye som reg jack blir solgt for. Registert eller uregistrert jrt? - Page 2 659106
Til Toppen Go down
Malin
Admin
Admin
Malin


Female Antall Innlegg : 263
Bosted : Moss
Navn på hund : Theo
NKK, SKK eller Ureg? : NKK
Registration date : 08.08.2008

Registert eller uregistrert jrt? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Registert eller uregistrert jrt?   Registert eller uregistrert jrt? - Page 2 Icon_minitimeTor Okt 16, 2008 4:36 pm

aina skrev:
ENDELIG!!! Registert eller uregistrert jrt? - Page 2 718453 noen som ikke har imot ureg jack,:


tror du har missforstått litt, Ingen her har sagt at de er imot uregistrerte jacker. Bare at de ikke syns noe om å avle videre på de.

men det er bra det du sier at du skal forsikre deg om at det ikke er noe sykdommer i familien. Og jeg regner med at du kommer til å teste hunden din for diverse sykdommer også, før du setter valper på henne smiil
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/theogutten
aina

aina


Female Antall Innlegg : 17
Bosted : arendal
Navn på hund : kira
NKK, SKK eller Ureg? : ureg
Registration date : 19.09.2008

Registert eller uregistrert jrt? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Registert eller uregistrert jrt?   Registert eller uregistrert jrt? - Page 2 Icon_minitimeTor Okt 16, 2008 6:24 pm

Registert eller uregistrert jrt? - Page 2 5654 opps, fort gjort å missforstå litt smil men sånn som noen har skrevet så kunne det se ut som at de ikke likte ureg jack Registert eller uregistrert jrt? - Page 2 475106 men men, det er bra så nokk om det smil
ÅJA... jeg skal teste henne.
jeg må være helt 100% sikkert på at alt er som det skal være før jeg tørr å sette valper på henne.
vil ikke risikere at noe skal være galt med valpene, de er jo så herlige fra før av smil
hvis det er noe mer som er viktig for meg å gjøre så setter jeg stor pris på tips smiil Registert eller uregistrert jrt? - Page 2 897110
Til Toppen Go down
Janne

Janne


Female Antall Innlegg : 3
Age : 49
Bosted : Trondheim
Navn på hund : Pia og Itzy
NKK, SKK eller Ureg? : Pia = Ureg. Itzy = NKK
Registration date : 07.02.2010

Registert eller uregistrert jrt? - Page 2 Empty
PosteTema: NKK reg. JRT versus ureg. JRT.   Registert eller uregistrert jrt? - Page 2 Icon_minitimeTir Feb 09, 2010 10:43 pm

aina skrev:
ENDELIG!!! Registert eller uregistrert jrt? - Page 2 718453 noen som ikke har imot ureg jack, følte meg ganske alene en stund. jeg har tenk å avle på min hund, men hvis det har vert noen sykdom i kiras fam så gjør jeg det ikke. vil ikke risikere å måtte selge en syk hund eller å måtte lure kjøperen. det er useriøst og jeg er ikke bare ute etter pengene vil beholde en selv. er helt enig at noen tar alt for mye for en jack, men det er også ikke riktig at de som selger en ureg jack skal ta like mye som reg jack blir solgt for. Registert eller uregistrert jrt? - Page 2 659106

Hei hei Jeg ser at dette er en litt gammel tråd, men jeg må bare få si min opplevelse at det å ha ureg. JRT kontra reg. JRT.

Jeg har to JRT den eldste er 8 år gammel. Dvs at jeg kjøpte henne før rasen ble godkjent som rase og var naturligvis ureg. når jeg kjøpte henne. Hun er vårt lille gull og vi elsker henne like mye som vi elsker vår JRT på 5 år, som er godkjent i NKK.

Likevel vil jeg på det sterkeste fraråde å avle på en ureg. JRT og andre hunder forøvrig. Grunnen er ikke at jeg ikke liker ureg. hunder, men heller det at det er så mye usikkerhet rundt helsen. Det hjelper ikke om man tester tispen òg hann hunden aldri så mye når man ikke vet hva som ligger lengre bak i slekten. Det er jo slik at noen sykdommer ikke nødvendigvis berører din hund og kanskje ikke avkommet heller, men først gjør seg gjeldende på avkommets avkom.

Grunnen til at jeg er opptatt av helse er at min ureg. JRT ble diagnostisert med Patella Luxasjon begge kneer når hun var knapt 2 år gammel. Hun har grad 2, nesten 3. Hun har operert det høyre kneet.
Det er i og for seg enkelt og unngå å avle på akkurat henne, men hennes søsken har ikke nødvendigvis denne sykdommen men er bærere av defekten og kan gi dette videre om de blir avlet på.

Når vårt lille kjære gull ble rundt 5 år begynte hun å få anfall som gav seg utslag i kramper. Dette viste seg og være epilepsi. Hun har også Vertigo (svimmehet). Disse sykdommene er ikke lett å fastslå som arvelige, men dyrlegen kunne heller ikke utelukke at det var en arvelig komponent i bildet her.

La meg ta en tenkt situasjon. Om vårt lille gull ikke hadde hatt patella lux, og jeg hadde satt ett kull valper på henne i 3 års alder, i den tro at hunden er frisk og rask, ville kanskje vært en fatal avgjørelse, da hunden to år senere hadde fått epileptiske og andre anfall som muligens også er overført til kullet hun hadde da hun var 3 år.

Jeg ville synes det var grusomt om noe slik hadde skjedd. Med tanke på at det ikke finnes noe form for register for ureg. JRT er det en risikosport å avle på ureg. hunder/JRT (nå mener jeg ikke de som avler bevisst for å fremme prestasjon f.eks slede hunder alias Alaskan Huskyes og lignende. De gjør et grundig forarbeid og helsebiten er tatt meget godt vare på i eget register for disse hundene)

Bilder av vår lille Pia etter patella lux operasjon høyre bakben finner dere her: http://www.freewebs.com/jannelonum/pia.htm

Nå har heldigvis ikke jeg avlet på vårt lille gull og hun er like mye verdt for oss som den som er registrert og jeg har ikke noe i mot ureg. JRT (de som allerede er her) men jeg synes ikke det skal avles på de.
De som er NKK registrerte har register for helse til de forskjellige linjene og da er det lettere og utelukke de linjene som har sykdom i seg. Nå mener jeg ikke at NKK reg. hunder ikke blir syke for det kan de også bli, men dette blir da registrert slik at man kan unngå å bruke de hundene igjen senere.

Vi er utrolig glade i vår lille ureg. JRT og ville ikke byttet henne for alt i verden. Vi forventer ikke at hun kan leve så mange år som rasebeskrivelsen sier, men vi skal gjøre mest mulig ut av den tiden vi har sammen vår lille Pia og heldigvis har vi en JRT til som vi skaffet etter at Pia fikk de to sistnevnte diagnosene. Vi skaffet oss da en voksen hund der vi hadde sjekket ut linjene og sjekket hunden opp og ned i mente. Hun er heldigvis frisk, og det er linjene bakover også.

Håper du tenker deg om 100 ganger før du setter kull på tispa di, det er et utrolig stort ansvar, og dyrt kan det bli for deg og for valpekjøperen om det skulle oppstå noe.
Til Toppen Go down
http://freewebs.com/jannelonum/
Sponsored content





Registert eller uregistrert jrt? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Registert eller uregistrert jrt?   Registert eller uregistrert jrt? - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Registert eller uregistrert jrt?
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
 :: Jack/parson Russell :: Diskusjon-
Gå Til: