Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.


© 2009
 
IndeksLatest imagesSøkBli MedlemLogg Inn
Logg Inn
Brukernavn:
Passord:
Logg meg på automatisk hver gang: 
:: Jeg har glemt passordet
Latest topics
» Drugs Affect The Coomunity
Sirocco bet mig igår (ledsen) Icon_minitimeTor Aug 04, 2011 8:26 am by Gjest

» Information About The Medicine Man
Sirocco bet mig igår (ledsen) Icon_minitimeMan Aug 01, 2011 4:15 am by Gjest

» Internal Medication Pump
Sirocco bet mig igår (ledsen) Icon_minitimeTor Jul 28, 2011 11:53 pm by Gjest

» Valpeshow i Trondheim 11. april 2010
Sirocco bet mig igår (ledsen) Icon_minitimeTir Feb 23, 2010 12:53 pm by Janne

» Registert eller uregistrert jrt?
Sirocco bet mig igår (ledsen) Icon_minitimeTir Feb 09, 2010 10:43 pm by Janne

» NKK reg. Jack Russell Terrier valper ventes
Sirocco bet mig igår (ledsen) Icon_minitimeSøn Feb 07, 2010 2:06 pm by Janne

www.HundeSnakk.com
Hundesnakk
Mai 2024
ManTirOnsTorFreLørSøn
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
CalendarCalendar

 

 Sirocco bet mig igår (ledsen)

Go down 
2 posters
AvInnlegg
tinybirna

tinybirna


Female Antall Innlegg : 27
Age : 54
Bosted : Fåglefors/Sverige
Navn på hund : Sirocco
Registration date : 26.08.2008

Sirocco bet mig igår (ledsen) Empty
PosteTema: Sirocco bet mig igår (ledsen)   Sirocco bet mig igår (ledsen) Icon_minitimeMan Okt 27, 2008 1:10 pm

Så här gick det till.
Eftersom min JRT har problem med att känna sig trygg och lugn när han får "extra goda ben" tex. märgben och liknande och går till resursförsvar och blir väldigt vaktig så har vi nästan helt slutat och ge honom sådana ben. Vår andra hund törs/vill inte gå förbi honom i såna situationer och mina ungar går helst inte i närheten av honom heller. Grisöron och andra tuggben brukar inte ställa till problem. Men eftersom jag anser det viktigt att försöka träna bort denna vaktighet så gör jag saker som att gå fram till honom och klappa han, prata lugnande och visa för honom att han inte behöver vakta benen utan att han får ha dem ifred.

Vi har gjort massa framsteg och nu mera är han lugn när man rör sig i närheten av honom när han har sina ben.

Det fungerar hur bra som helst att ta allt annat en dessa "extra goda ben" ifrån honom.

Igår så fick han ett sånt ben. Ett av många olika tuggben från er stor påse med blandade tugg av olika slag. Jag visste inte att han skulle bli vaktig av just detta ben, men när jag upptäckte det så hämtade jag skinka och satt och matade han men den. Försökte att visa för hunden att jag inte tänkte ta hans ben utan att vi kunde byta lite fram och till baka och att han skulle få behålla benet. Till en början var han väldigt stel i kroppen och morrade men lugnade sen ner sig och allt var lugnt.

Min tonårsson och hans kompis gick då förbi honom och han rusade mot dem, visade tänderna och högg i luften mot dem. Vid det laget var skinkan uppäten och jag hade lämnat hunden.

Jag blev ganska arg kan jag säga, pojkarna var inte så nära hunden och brydde sig inte om honom. Ändå reagerade han med ett anfall för att de kom in i rummet. Jag tog tag i hunden och sa något i stil med att nu får du fan ge dig. Hunden vred sig ur mitt grepp och högg mig i fingret så blodet sprutade.

Jag tänker självklart inte åka och avliva hunden. Jag inser att jag måste jobba mycket på det här och att troligen kommer det aldrig att gå att ge honom såna ben. Jag kan ta vad som helst ur munnen på honom ute, kan ta vilken leksak som helst ifrån honom. Jag kan ta hans matskål osv utan minsta lilla problem.

Men det här är allvarligt! Vad hade tex hänt om han huggit sonens kompis? Tror inte att han och hans föräldrar skulle ha lika stort överseende som jag har.

hunden är inte sjuk och har inte ont någonstans. Hur hade ni andra gjort? Hur ska jag träna honom.
Til Toppen Go down
http://birnasdjur.blogspot.com/
McMurron

McMurron


Female Antall Innlegg : 195
Age : 50
Bosted : Skogbygda, Nes i Akershus
Navn på hund : Minni - Speedy Gonsales
NKK, SKK eller Ureg? : Skk
Registration date : 22.08.2008

Sirocco bet mig igår (ledsen) Empty
PosteTema: Re: Sirocco bet mig igår (ledsen)   Sirocco bet mig igår (ledsen) Icon_minitimeOns Okt 29, 2008 11:55 pm

jeg hadde tatt han til en venn av meg i sverige som kan trene bort dette....Skriv mail til Crafty clan och hør med dom(Leon måste du prata med)...På engelska
Til Toppen Go down
tinybirna

tinybirna


Female Antall Innlegg : 27
Age : 54
Bosted : Fåglefors/Sverige
Navn på hund : Sirocco
Registration date : 26.08.2008

Sirocco bet mig igår (ledsen) Empty
PosteTema: Re: Sirocco bet mig igår (ledsen)   Sirocco bet mig igår (ledsen) Icon_minitimeTor Okt 30, 2008 12:03 pm

Tack för tipset. Var i Sverige finns han? Jag har fått råd om träning hos en kunnig person och tänker prata med instruktören på sök kursen för hon är hund psykolog också. Men jag sparar namnet och mail adressen som du skickade och tar kontakt med han om ingen annat fungerar.

Så tack för ditt tips, det var vänligt
Til Toppen Go down
http://birnasdjur.blogspot.com/
McMurron

McMurron


Female Antall Innlegg : 195
Age : 50
Bosted : Skogbygda, Nes i Akershus
Navn på hund : Minni - Speedy Gonsales
NKK, SKK eller Ureg? : Skk
Registration date : 22.08.2008

Sirocco bet mig igår (ledsen) Empty
PosteTema: Re: Sirocco bet mig igår (ledsen)   Sirocco bet mig igår (ledsen) Icon_minitimeFre Okt 31, 2008 10:52 pm

Charlottenberg, Åmotsfors området...
Til Toppen Go down
Sponsored content





Sirocco bet mig igår (ledsen) Empty
PosteTema: Re: Sirocco bet mig igår (ledsen)   Sirocco bet mig igår (ledsen) Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Sirocco bet mig igår (ledsen)
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Lite om min Sirocco

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
 :: Jack/parson Russell :: Off Topic-
Gå Til: