Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.


© 2009
 
IndeksLatest imagesSøkBli MedlemLogg Inn
Logg Inn
Brukernavn:
Passord:
Logg meg på automatisk hver gang: 
:: Jeg har glemt passordet
Latest topics
» Drugs Affect The Coomunity
Hvordan få det å gå "på plass" moro? Icon_minitimeTor Aug 04, 2011 8:26 am by Gjest

» Information About The Medicine Man
Hvordan få det å gå "på plass" moro? Icon_minitimeMan Aug 01, 2011 4:15 am by Gjest

» Internal Medication Pump
Hvordan få det å gå "på plass" moro? Icon_minitimeTor Jul 28, 2011 11:53 pm by Gjest

» Valpeshow i Trondheim 11. april 2010
Hvordan få det å gå "på plass" moro? Icon_minitimeTir Feb 23, 2010 12:53 pm by Janne

» Registert eller uregistrert jrt?
Hvordan få det å gå "på plass" moro? Icon_minitimeTir Feb 09, 2010 10:43 pm by Janne

» NKK reg. Jack Russell Terrier valper ventes
Hvordan få det å gå "på plass" moro? Icon_minitimeSøn Feb 07, 2010 2:06 pm by Janne

www.HundeSnakk.com
Hundesnakk
Mai 2024
ManTirOnsTorFreLørSøn
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
CalendarCalendar

 

 Hvordan få det å gå "på plass" moro?

Go down 
2 posters
AvInnlegg
Chira

Chira


Female Antall Innlegg : 10
Bosted : Oslo
Navn på hund : Chira og Shandy
NKK, SKK eller Ureg? : Chira NKK
Registration date : 21.11.2008

Hvordan få det å gå "på plass" moro? Empty
PosteTema: Hvordan få det å gå "på plass" moro?   Hvordan få det å gå "på plass" moro? Icon_minitimeSøn Jan 04, 2009 10:56 pm

Chira synes det er dritkjedelig å gå på plass.
På trening går vi ikke mange skrittene før jeg drar frem leka, gir go'bit eller finner på noe tull for å dra henne opp litt. Hun går på plass, men man ser på hele hunden at dette er kjeeedelig. Skikkelig uinteressert, ørene bakover og ser sjeldent på meg. Hadde hun sett på meg litt innimellom ville jeg gitt henne godis hver gang, sikker på at vi fort kan gå 10-20 meter før hun titter på meg. Og det blir for langt når hun er så lite interessert.
Startet uoffisielt klubbstevne i høst, og ble diska (eller hva det heter). Dommern sa det manglet engasjement... og at det var _ikke_ fra min side.

Har lurt på om jeg en periode skal løse henne ut fremover i stedet for bakover som jeg alltid har gjort... og lært. Kan det hjelpe?

Vet rett og slett ikke hvordan jeg skal få henne til å synes det er moro. Noen som har tips?
Til Toppen Go down
Monica

Monica


Female Antall Innlegg : 2
Age : 42
Bosted : Kapp, Østre Toten
Navn på hund : Lovise
NKK, SKK eller Ureg? : NKK
Registration date : 05.02.2009

Hvordan få det å gå "på plass" moro? Empty
PosteTema: Re: Hvordan få det å gå "på plass" moro?   Hvordan få det å gå "på plass" moro? Icon_minitimeOns Feb 18, 2009 10:13 pm

Heisann, Har du funnet ut av det med "på plass treningen"?
Jeg er absolutt ingen ekspert, men kan jo dele mine erfaringer, i håp om at du kan få noen tips..
Det er også litt vanskelig å komme med tips og råd når jeg ikke har sett hvordan dere trener, hvor mye erfaring dere har fra før og hvor langt dere har kommet med innlæringen..

Min jrt. trenger en god porsjon med positiv forsterkning under trening, en engasjert og motivert fører, + mye lek og moro..
Jeg ville gått tilbake til innlæringsfasen, delt opp "på plass" øvelsen i flere (3) momenter, og trent inn de ulike momentene hver for seg. 1) kontakt, 2) utgangsstilling 3) og gå på plass

1. prioritet for en hver lydighetstrening er GOD kontakt.
Jeg ville lagt mye tid og trening i kontakt øvelser. Både hjemme, på trening med andre og mange forstyrrelser og på flere ukjente plasser. Belønn "ann mass" hver gang hunden ser på deg og tar kontakt. (Jeg bruker saftige ferske pølsebiter når jeg skal ha noe skikkelig snadder.) Ha gjerne hunden sittende ved siden av deg. (jeg ville kanskje ikke pirket for mye på korrekte holdter (sitt) under kontaktøvelser.) Evt. bruke en godbit for å lure hunden inn i rett utgangsstilling. Ikke tren for lenge før du drar frem dra-leke eller annen lekesak. Pass på at ikke hunden går lei før du løser ut.

Når du har fått supergod kontakt, kan du gå over til å prøve og gå noen FÅ skritt. Sørg for å ha god kontakt før du begynner å gå. Husk, det er mye bedre å gå to perfekte skritt enn 20 dårlige.. Belønn og løs ut med en gang hunden går korrekt. -selv om dere kanskje bare har gått ett eller to skritt. Hopp over å få hunden i utgangsstilling før du belønner og løser ut. Som du sier selv, løs gjerne ut fremover. Min hund diltet litt bak meg i starten, vi har løst ut fremover, det funker fint for min hund.
Tren heller 5 minutter hver dag, enn en time intensivt en gang i uken. Bruk hele kroppen din og deg for å gjøre det morsomt, overdriv kropsbevegelser o.l. for å få hunden interessert i deg og det dere skal gjøre sammen. En litt annerledes kontaktøvelse i tillegg til at hunden bare sitter passiv ved din side, eller går ved siden av deg, kan f.eks. være å gå bakover.. Du starter med hunden foran deg, får kontakt med den og begynner å gå bakover, hunden skal følge med og bli med deg å gå. (hunden din går fremover og du bakover, hvis du skjønner..?) Det er en fordel med kobbel på hunden, da den antagelig ikke er vant til å gå denne veien, du må muligens jobbe litt for å få den med deg. Jeg synes dette er en grei måte å få litt variasjon i hverdagen på...)

Hvis du er engasjert og synes det er gøy smitter dette ofte over på hunden.. Blir du oppgitt og lei, smitter dette også ofte over til hunden..

Etter hvert som både kontakten er tilstede 99% av tiden og hunden følger med deg noen få skritt kan du koble sammen alle momentene, kontakt, utgangsstilling og gå-delen.

Jeg har selv benyttet "følge med" som kommando i innlæringen, jeg har brukt det på turere og på trening. (for min hund betyr det at hun skal følge med, og gå på min venstre side. men om hun går en meter unna eller 10 cm. unna beina mine spiller ingen rolle.) De gangene hun har gått tilnærmet lik perfekt -helt inntil beina, (enten om hun går inntil av egen fri vilje eller om jeg har benyttet godbit og store kroppsbevegelser for å få det til), har jeg lagt på "på plass", belønnet og løst ut etter få sekunder. Da har vi trent på å gå, uten å ta med utgangsstillingen. Jeg har sørget for at det bare har blitt lek og moro.
Vi har tatt det steg for steg hele veien i innlæringen, jeg har passet på at mine forventninger til hunden ikke er høyere enn det hun faktisk KAN klare. Hunden skal lykkes i alle de øvelsene vi gjør.
Vi trener svært korte økter om gangen, før vi løser ut. Mye ros, godbiter og dra-leker.
Og basisen i bunnen for oss er kontakat øvelser. Vi trener fortsatt en god del kontakt, selv om hun er 100% på "nett" selv med mye forstyrrelser rundt henne.

På denne siden kan du kanskje finne noen tips og nyttige råd..
http://www.renolen.no/birgit/tips/tips.htm

Hmm.. jeg vet ikke om dette var til noe hjelp, eller om det bare ble rot og tull.. ;-)

Det finnes mange gode bøker å få tak i og mange gode instruktører i hundeklubber som helt sikkert kan komme med mange gode tips til deg ;-)

LYKKE TIL Hvordan få det å gå "på plass" moro? 659106

-Monica-
Til Toppen Go down
http://www.lovise.org
 
Hvordan få det å gå "på plass" moro?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hvordan opplevde dere "ungdomstia"?
» Hvordan forminske bilder?
» Hvordan legge inn bilder, 123.
» Hvordan legge inn bilder? for de smarte ;)

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
 :: Jack/parson Russell :: Hundesport :: Lydighet-
Gå Til: