Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.


© 2009
 
IndeksLatest imagesSøkBli MedlemLogg Inn
Logg Inn
Brukernavn:
Passord:
Logg meg på automatisk hver gang: 
:: Jeg har glemt passordet
Latest topics
» Drugs Affect The Coomunity
Stri? Glatt? Broken? Icon_minitimeTor Aug 04, 2011 8:26 am by Gjest

» Information About The Medicine Man
Stri? Glatt? Broken? Icon_minitimeMan Aug 01, 2011 4:15 am by Gjest

» Internal Medication Pump
Stri? Glatt? Broken? Icon_minitimeTor Jul 28, 2011 11:53 pm by Gjest

» Valpeshow i Trondheim 11. april 2010
Stri? Glatt? Broken? Icon_minitimeTir Feb 23, 2010 12:53 pm by Janne

» Registert eller uregistrert jrt?
Stri? Glatt? Broken? Icon_minitimeTir Feb 09, 2010 10:43 pm by Janne

» NKK reg. Jack Russell Terrier valper ventes
Stri? Glatt? Broken? Icon_minitimeSøn Feb 07, 2010 2:06 pm by Janne

www.HundeSnakk.com
Hundesnakk
Mai 2024
ManTirOnsTorFreLørSøn
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
CalendarCalendar

 

 Stri? Glatt? Broken?

Go down 
+9
carolina
Luce de Luna
Aussie
Cecilie
Vanilla
litjfossen
herkulesoglinn
McMurron
Malin
13 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Malin
Admin
Admin
Malin


Female Antall Innlegg : 263
Bosted : Moss
Navn på hund : Theo
NKK, SKK eller Ureg? : NKK
Registration date : 08.08.2008

Stri? Glatt? Broken? Empty
PosteTema: Stri? Glatt? Broken?   Stri? Glatt? Broken? Icon_minitimeMan Aug 25, 2008 2:55 pm

Hvilken av variantene syns du er finest?
hvorfor?
Fordeler ulemper ved de forskjellige?

Jeg liker begge veldig godt, men jeg valgte glatt så jeg skulle slippe å nappe smiil
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/theogutten
McMurron

McMurron


Female Antall Innlegg : 195
Age : 50
Bosted : Skogbygda, Nes i Akershus
Navn på hund : Minni - Speedy Gonsales
NKK, SKK eller Ureg? : Skk
Registration date : 22.08.2008

Stri? Glatt? Broken? Empty
PosteTema: Re: Stri? Glatt? Broken?   Stri? Glatt? Broken? Icon_minitimeTir Aug 26, 2008 6:21 pm

har Broken og elsker å nappe/trimme, nå når jeg endelig har lært det...
De værste er vel stri for den må trimmes oftere i valpetiden for å få pelsen perfekt(hver 2. uke iallefall).
Jeg trimmer min hver 6. uke
Til Toppen Go down
herkulesoglinn

herkulesoglinn


Female Antall Innlegg : 31
Navn på hund : Herkules
Registration date : 09.08.2008

Stri? Glatt? Broken? Empty
PosteTema: Re: Stri? Glatt? Broken?   Stri? Glatt? Broken? Icon_minitimeTir Aug 26, 2008 6:23 pm

jeg liker best glatt smil rett og slett fordi je gsyns det er "finere" Det som er ulempen er jo at den røyter noe innihampens mye gjeip
Til Toppen Go down
litjfossen

litjfossen


Female Antall Innlegg : 51
Age : 35
Bosted : Trondheim
Navn på hund : Theo
NKK, SKK eller Ureg? : HUMOR???
Registration date : 17.08.2008

Stri? Glatt? Broken? Empty
PosteTema: Re: Stri? Glatt? Broken?   Stri? Glatt? Broken? Icon_minitimeOns Aug 27, 2008 12:52 am

jeg liker glatt håret, det er for jeg har altig likt glatthåret hunder.
Til Toppen Go down
http://www.litjfossen.blogg.no
Vanilla
Mod
Mod
Vanilla


Female Antall Innlegg : 56
Bosted : Østfold
Navn på hund : Vanilla
Registration date : 09.08.2008

Stri? Glatt? Broken? Empty
PosteTema: Re: Stri? Glatt? Broken?   Stri? Glatt? Broken? Icon_minitimeFre Aug 29, 2008 12:11 am

jeg liker begge veldig godt smil
Til Toppen Go down
Cecilie

Cecilie


Female Antall Innlegg : 43
Bosted : Vestfold
Navn på hund : Lillie
Registration date : 09.08.2008

Stri? Glatt? Broken? Empty
PosteTema: Re: Stri? Glatt? Broken?   Stri? Glatt? Broken? Icon_minitimeLør Aug 30, 2008 2:59 pm

glatt Stri? Glatt? Broken? 681135 Stri? Glatt? Broken? 681135 Stri? Glatt? Broken? 681135
Til Toppen Go down
Aussie

Aussie


Female Antall Innlegg : 59
Age : 46
Bosted : Brårud
Navn på hund : Aussie og Amigo
NKK, SKK eller Ureg? : NKK og SKK
Registration date : 11.08.2008

Stri? Glatt? Broken? Empty
PosteTema: Re: Stri? Glatt? Broken?   Stri? Glatt? Broken? Icon_minitimeMan Sep 01, 2008 12:52 am

Vi liker personlig stri best. Selv om det er en del jobb med nappingen. Aussie må nappes helt ned ca hver 2-3. mnd skal pelsen være riktig for utstilling. Da snakker vi full overhaling. Syns pelsen hans vokser fort. Og den blir veldig tykk.
Men det er veldig deilig at han ikke røyter noe særlig.
Liker det rampete og "kraftige" fjeset på de som er stri og broken.

Når vi begynte å tenke tanken på en JRT så var det glatt håret vi begge ville ha. Men jo mer research vi gjorde og så bilder av rasen, jo mer falt vi for stri.

Syns alle 3 pelsvariantene er fine, men stri og broken er vår favoritt. smil
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/aussie-mate
Luce de Luna

Luce de Luna


Female Antall Innlegg : 120
Age : 49
Bosted : Nittedal
Navn på hund : I hundres Titti/Bini og Lille Lotta/Roxy
NKK, SKK eller Ureg? : Nkk
Registration date : 30.08.2008

Stri? Glatt? Broken? Empty
PosteTema: Re: Stri? Glatt? Broken?   Stri? Glatt? Broken? Icon_minitimeTor Sep 04, 2008 6:52 pm

Glatthåret er min favoritt, det er Jack Russell for meg. De røyter noe voldsomt i forhold da, men det er det verdt... Men skal man drive med utstilling tror jeg det er lettere å sattse på Broken el strihåret, men det var ikke derfor jeg valgte rasen, så da ble det glatthåret for meg... ftjsehtes
Til Toppen Go down
http://www.lucedeluna.com
McMurron

McMurron


Female Antall Innlegg : 195
Age : 50
Bosted : Skogbygda, Nes i Akershus
Navn på hund : Minni - Speedy Gonsales
NKK, SKK eller Ureg? : Skk
Registration date : 22.08.2008

Stri? Glatt? Broken? Empty
PosteTema: Re: Stri? Glatt? Broken?   Stri? Glatt? Broken? Icon_minitimeTor Sep 04, 2008 8:40 pm

Broken er den som vinner mest hvis man skal se på det. Det er jo ikke sagt at man vinner bare man har en broken da. Hvorfor røyter glatt så mye?
Til Toppen Go down
Luce de Luna

Luce de Luna


Female Antall Innlegg : 120
Age : 49
Bosted : Nittedal
Navn på hund : I hundres Titti/Bini og Lille Lotta/Roxy
NKK, SKK eller Ureg? : Nkk
Registration date : 30.08.2008

Stri? Glatt? Broken? Empty
PosteTema: Re: Stri? Glatt? Broken?   Stri? Glatt? Broken? Icon_minitimeTor Sep 04, 2008 8:44 pm

Det pleier som regel å være sånn at de rasene som klippes eller nappes røyter mindre enn de som ike gjør det. man vinner nødvendigvis ikke med en strihåret el broken, men mener bestemt man har en bedre sjans. Er man god til å nappe kan man lettere skjule feil el mangler det kan man ikke m glatthåret. gdgfhgf
Til Toppen Go down
http://www.lucedeluna.com
McMurron

McMurron


Female Antall Innlegg : 195
Age : 50
Bosted : Skogbygda, Nes i Akershus
Navn på hund : Minni - Speedy Gonsales
NKK, SKK eller Ureg? : Skk
Registration date : 22.08.2008

Stri? Glatt? Broken? Empty
PosteTema: Re: Stri? Glatt? Broken?   Stri? Glatt? Broken? Icon_minitimeTor Sep 04, 2008 8:48 pm

Jeg vet om ei som kan nettopp det. Hun er jaggu expert med saksa!!!
Til Toppen Go down
Aussie

Aussie


Female Antall Innlegg : 59
Age : 46
Bosted : Brårud
Navn på hund : Aussie og Amigo
NKK, SKK eller Ureg? : NKK og SKK
Registration date : 11.08.2008

Stri? Glatt? Broken? Empty
PosteTema: Re: Stri? Glatt? Broken?   Stri? Glatt? Broken? Icon_minitimeFre Sep 05, 2008 12:54 am

Det er nettopp fordi de ikke røyter selv at de må nappes. Som sikkert de fleste vet skal man aldri klippe en JRT da ødelegger man pelsen. Pelsen må nappes slik at den skal kunne beskytte hunden mot vær og vind og ha de egenskapene pelsen skal ha.
Hvorfor en stri JRT ikke røyter vet jeg egentlig ikke, men hadde de levd villt hadde de mest sannsynlig røytet.
(litt røyter stri også, men det er minimalt)
Det er ihvertfall deilig å slippe så mye hundehår overalt. gdgfhgf
Men har man glatt håret så slipper man å tenke på at hunden må nappes jevnlig da. Hvis man i tillegg stiller ut skal det planlegges nøye når hunden blir nappet i forhold til når utstillingen er. Og det er ikke alltid like enkelt å få alt dette til å gå opp, pelsen må jo også være moden for napping. Så litt styr er det jo igrunn.. :o0,:
Men jeg syns det er verdt det da. ftjsehtes
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/aussie-mate
McMurron

McMurron


Female Antall Innlegg : 195
Age : 50
Bosted : Skogbygda, Nes i Akershus
Navn på hund : Minni - Speedy Gonsales
NKK, SKK eller Ureg? : Skk
Registration date : 22.08.2008

Stri? Glatt? Broken? Empty
PosteTema: Re: Stri? Glatt? Broken?   Stri? Glatt? Broken? Icon_minitimeFre Sep 05, 2008 2:41 pm

Det spørs jo HVOR du klipper da. Jeg klipper gjerne Minni bak i rompa for der skal de være helt "åpen" på en måte...vanskelig å forklare...
Til Toppen Go down
Luce de Luna

Luce de Luna


Female Antall Innlegg : 120
Age : 49
Bosted : Nittedal
Navn på hund : I hundres Titti/Bini og Lille Lotta/Roxy
NKK, SKK eller Ureg? : Nkk
Registration date : 30.08.2008

Stri? Glatt? Broken? Empty
PosteTema: Re: Stri? Glatt? Broken?   Stri? Glatt? Broken? Icon_minitimeFre Sep 05, 2008 3:29 pm

Aussie skrev:
Det er nettopp fordi de ikke røyter selv at de må nappes. Som sikkert de fleste vet skal man aldri klippe en JRT da ødelegger man pelsen. Pelsen må nappes slik at den skal kunne beskytte hunden mot vær og vind og ha de egenskapene pelsen skal ha.
Hvorfor en stri JRT ikke røyter vet jeg egentlig ikke, men hadde de levd villt hadde de mest sannsynlig røytet.
(litt røyter stri også, men det er minimalt)
Det er ihvertfall deilig å slippe så mye hundehår overalt.
Men har man glatt håret så slipper man å tenke på at hunden må nappes jevnlig da. Hvis man i tillegg stiller ut skal det planlegges nøye når hunden blir nappet i forhold til når utstillingen er. Og det er ikke alltid like enkelt å få alt dette til å gå opp, pelsen må jo også være moden for napping. Så litt styr er det jo igrunn..
Men jeg syns det er verdt det da.

Ja nettopp pga det du sier passer nok jeg best til korthåret ja. Må jeg planlegge for å gå på utstilling hadde det gått dårlig tror je. Jeg er nemmelig veldig dårlig på planlegging ftjsehtes

Det er vel også en annen grunn for napping har jeg hørt i allefall. Om du klipper blir pelsen så tett at det ikke kommer luft til å hunden får hudproblemer...
Til Toppen Go down
http://www.lucedeluna.com
McMurron

McMurron


Female Antall Innlegg : 195
Age : 50
Bosted : Skogbygda, Nes i Akershus
Navn på hund : Minni - Speedy Gonsales
NKK, SKK eller Ureg? : Skk
Registration date : 22.08.2008

Stri? Glatt? Broken? Empty
PosteTema: Re: Stri? Glatt? Broken?   Stri? Glatt? Broken? Icon_minitimeFre Sep 05, 2008 10:17 pm

Planlegger litt med tanke på napping, men det er nok mange av oss som står der "hesblesende" kvelden før utstilling og napper for de får panikk når de ser alt håret som er "feil" og da går det rett på "dunken"...
Bare ta det med ro, dommeren har vel sett littavhvert før...hehe
Til Toppen Go down
Aussie

Aussie


Female Antall Innlegg : 59
Age : 46
Bosted : Brårud
Navn på hund : Aussie og Amigo
NKK, SKK eller Ureg? : NKK og SKK
Registration date : 11.08.2008

Stri? Glatt? Broken? Empty
PosteTema: Re: Stri? Glatt? Broken?   Stri? Glatt? Broken? Icon_minitimeMan Sep 08, 2008 2:56 am

Ja selvfølgelig, vi klipper også rundt endetarmsåpningen, magen (bruker klippemaskin på snopp og baller), haletuppen og litt på skjegget. smiil

Det jeg vet er at pelsen dør/råtner etter en viss stund og ligger i veien for den nye pelsen og hindrer denne i å vokse naturlig. Derfor må den nappes med roten for å få frem den nye pelsen.
En trimmet pels vil isolere bedre og holde hunden varm. Og beskytte bedre mot vann, vind og kulde.

At en utrimmet pels blir så tett at det kan gi hudproblemer var ny informasjon for meg.. smiil
Skal huske å spørre hun som napper Aussie om det neste gang han skal nappes.
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/aussie-mate
Aussie

Aussie


Female Antall Innlegg : 59
Age : 46
Bosted : Brårud
Navn på hund : Aussie og Amigo
NKK, SKK eller Ureg? : NKK og SKK
Registration date : 11.08.2008

Stri? Glatt? Broken? Empty
PosteTema: Re: Stri? Glatt? Broken?   Stri? Glatt? Broken? Icon_minitimeMan Sep 08, 2008 3:11 am

McMurron skrev:
Planlegger litt med tanke på napping, men det er nok mange av oss som står der "hesblesende" kvelden før utstilling og napper for de får panikk når de ser alt håret som er "feil" og da går det rett på "dunken"...
Bare ta det med ro, dommeren har vel sett littavhvert før...hehe

Ja ikke sant.. smil
Aussie har deltatt på et par utstillinger som pelsen har vært en smule utrimmet... Stri? Glatt? Broken? 431705 Vi visste jo ikke bedre... hø?
Men etter han ble nappet skikkelig bra sist, har det egentlig vært veldig greit. Bare stusset litt rundt anus og på haletuppen til utstilling uten store panikkanfall kvelden før.. smiil
Det jeg syns har vært vanskelg er rett og slett å time nappingen til rett tid i forhold til alt... Men vi lærer vel etterhvert...
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/aussie-mate
McMurron

McMurron


Female Antall Innlegg : 195
Age : 50
Bosted : Skogbygda, Nes i Akershus
Navn på hund : Minni - Speedy Gonsales
NKK, SKK eller Ureg? : Skk
Registration date : 22.08.2008

Stri? Glatt? Broken? Empty
PosteTema: Re: Stri? Glatt? Broken?   Stri? Glatt? Broken? Icon_minitimeMan Sep 08, 2008 1:27 pm

Alle gjør bommerter. Er ikke like lett for alle å "time" klipp/napping.
Til Toppen Go down
carolina

carolina


Female Antall Innlegg : 19
Bosted : lørenskog
Navn på hund : Karma
NKK, SKK eller Ureg? : nkk
Registration date : 22.09.2008

Stri? Glatt? Broken? Empty
PosteTema: Re: Stri? Glatt? Broken?   Stri? Glatt? Broken? Icon_minitimeMan Okt 06, 2008 9:18 pm

Glatt liker jeg best men det er sikkert fordi jeg har en selv smil
men alle er jo fine på forskjellig måter, samme gode personlighet Stri? Glatt? Broken? 659106
Til Toppen Go down
Malin
Admin
Admin
Malin


Female Antall Innlegg : 263
Bosted : Moss
Navn på hund : Theo
NKK, SKK eller Ureg? : NKK
Registration date : 08.08.2008

Stri? Glatt? Broken? Empty
PosteTema: Re: Stri? Glatt? Broken?   Stri? Glatt? Broken? Icon_minitimeMan Okt 06, 2008 9:21 pm

jeg syns de strie har en tendens til å se med "skittne" ut, litt vanskli å forklare. Men jeg tror mange som har stihårede hunder ikke har så mye peil på hvordan de skal nappes. Og en ikke nappet hund er ikke så pent. Men om de er pent nappet så syns jeg stri er flott smil
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/theogutten
Lisbeth

Lisbeth


Female Antall Innlegg : 2
NKK, SKK eller Ureg? : NKK, SKK
Registration date : 24.08.2008

Stri? Glatt? Broken? Empty
PosteTema: Re: Stri? Glatt? Broken?   Stri? Glatt? Broken? Icon_minitimeTir Okt 07, 2008 12:58 pm

Jeg liker broken eller stri...men det er nok helt sikkert siden jeg har cairn terriere og vant til masse pels. Foreløpig har jeg ikke Jack, men forhåpentligvis kommer det en liten knert her i løpet av noen uker - som blir broken. Stri? Glatt? Broken? 718453
Til Toppen Go down
Fanny

Fanny


Antall Innlegg : 10
Registration date : 10.09.2008

Stri? Glatt? Broken? Empty
PosteTema: Re: Stri? Glatt? Broken?   Stri? Glatt? Broken? Icon_minitimeTir Okt 07, 2008 6:04 pm

Så spennende med jrt valp da Lisbeth smiil Er nyskjerrig på hvor du får valp fra??
Til Toppen Go down
mirandarius

mirandarius


Antall Innlegg : 25
Registration date : 31.08.2008

Stri? Glatt? Broken? Empty
PosteTema: m   Stri? Glatt? Broken? Icon_minitimeTir Okt 07, 2008 6:33 pm

er glatt det samme som korthåret? jeg er vant til å si korthåret jeg, ingen her som sier det? eller er det feil navn på håret?
skal vertfall selv ha en slik korthåret (eller var det glatthåret det heter?) da jeg personlig synes disse er penest. har jo fra før en pomme så det holder med pels for meg det.
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/lille_benny
McMurron

McMurron


Female Antall Innlegg : 195
Age : 50
Bosted : Skogbygda, Nes i Akershus
Navn på hund : Minni - Speedy Gonsales
NKK, SKK eller Ureg? : Skk
Registration date : 22.08.2008

Stri? Glatt? Broken? Empty
PosteTema: Re: Stri? Glatt? Broken?   Stri? Glatt? Broken? Icon_minitimeOns Okt 08, 2008 9:09 am

mirandarius skrev:
er glatt det samme som korthåret? jeg er vant til å si korthåret jeg, ingen her som sier det? eller er det feil navn på håret?
skal vertfall selv ha en slik korthåret (eller var det glatthåret det heter?) da jeg personlig synes disse er penest. har jo fra før en pomme så det holder med pels for meg det.
Ja, du kan si at glatt er korthåret, men det heter: glatthåret.
Til Toppen Go down
Luce de Luna

Luce de Luna


Female Antall Innlegg : 120
Age : 49
Bosted : Nittedal
Navn på hund : I hundres Titti/Bini og Lille Lotta/Roxy
NKK, SKK eller Ureg? : Nkk
Registration date : 30.08.2008

Stri? Glatt? Broken? Empty
PosteTema: Re: Stri? Glatt? Broken?   Stri? Glatt? Broken? Icon_minitimeTor Okt 09, 2008 10:52 am

Jeg ble lært av en annen oppdretter at glatthåret og korthåret er 2 forskjellig. Mine to tisper er helt forskjellig i pelsen. Hun ene er veldig stri, det kaldte de korthåret. Hun andre litt mykere å ikke så fyldig, det sa de var glatthåret... smiil
Til Toppen Go down
http://www.lucedeluna.com
Sponsored content





Stri? Glatt? Broken? Empty
PosteTema: Re: Stri? Glatt? Broken?   Stri? Glatt? Broken? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Stri? Glatt? Broken?
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
 :: Jack/parson Russell :: Hundeprat-
Gå Til: